HEAT // Lena Newton, Davy Pieters








kosmosbos // De Onkruidenier
Concept en ontwerp: De Onkruidenier. Jonmar van Vlijmen, Rosanne van Wijk en Ronald Boer
2022-2024





geschiedenis van geweld // Marloes en Wikke, Abdel Daoudi
Édouard loopt na een feestje op kerstavond ‘s nachts in het donker naar huis als hij Reda ontmoet, een geheimzinnige jongen. Ze praten, flirten en brengen uiteindelijk samen de nacht door in Édouards appartement. Reda vertelt over zijn jeugd, over zijn vader die moest vluchten uit zijn geboorteland en het geweld waarmee hij te maken kreeg. De stemming is speels, ze lachen, wisselen liefkozingen uit en hebben seks. Wanneer Édouard de volgende ochtend ontdekt dat hij zijn smartphone kwijt is en Reda hiermee confronteert, trekt deze een pistool en hebben ze opnieuw seks, maar deze keer is het voor Édouard allesbehalve vrijwillig. De nasleep op het traumatisch incident leggen het racisme, de homofobie en de obscure machtsstructuren bloot die zich diep geworteld hebben in onze maatschappij.
Coproductie: Toneelschuur Producties, Theater Oostpool
Regie: Abdel Daoudi
Tekst: Édouard Louis
Vertaling: Jan Pieter van der Sterre, Reintje Ghoos
Bewerking: Nic Bruckman
Spel: Eelco Smits, Lotte Dunselman, Sia Cyrroes
Dramaturgie: Thomas Lamers
Dramaturgie stagiaire: Lotte Melkert
Intimiteitscoach: Markoesa Hamer
Scenografie: Marloes en Wikke, digitale tekeningen: Noa Helder
Uitvoering decor: Nelissen Decorbouw, Decoratelier Toneelschuur Producties
Geluid: Jelle Hoekstra
Kostuum: Dymph Boss
Licht: Casper Leemhuis
Scènefoto’s: Sanne Peper
2022


![Noa Helder bouwtekening 2 - 03-10-22 watermerk[8038]](https://noahelder.nl/wp-content/uploads/2024/03/Noa-Helder-bouwtekening-2-03-10-22-watermerk8038-1024x770.png)
djinn // WerkplaatsAtelier, Efteling
Tijdens het hoogseizoen van 2022 kwam Djinn buiten de attractie Fata Morgana tot leven, middels een gigantische marionet op het Fata Morganaplein. Hij heeft een begeleider die mensen oproept om de interactie met Djinn aan te gaan of met hem op de foto te gaan. Djinn zelf antwoordt vooral met af en toe een losse kreet in het Arabisch of Nederlands. De marionet wordt bestuurd en de stem uitgevoerd door iemand die op de kar achter hem staat, en het geheel kan verplaatsen middels een tredmolen. De muziek op het plein is voor de act uitgezet en vervangen door losse klanken en diergeluiden. De marionet is onderdeel van een serie waarbij elementen uit verschillende attracties tot leven komen op de pleinen.
Ontwerp en uitvoering trussenkar: WerkplaatsAtelier
Digitale tekeningen en bouwtekeningen: Noa Helder
2022